Građa lagana za čitanja
TIP: Radionica
Broj polaznika 20-25
Vrijeme trajanja: 90 min
Osnovne i srednje škole u Republici Hrvatskoj polazi sve više učenike s intelektualnim teškoćama. Cilj inkluzije jest uključiti učenike s posebnim potrebama u život škole, a posredno tome i u život zajednice. Jedan od preduvjeta potpunijeg uključivanja učenika s posebnim potrebama jest dostupnost građe koja će učenicima poslužiti u nastavne i nenastavne svrhe. Učenici s posebnim potrebama često ne mogu koristiti građu zastupljenu u školskim knjižnicama. U tu skupinu učenika spadaju učenici s intelektualnim teškoćama, kao i slabovidni učenici.
U Republici Hrvatskoj ne postoji izdavač koji bi izdavao građu namijenjenu učenicima s posebnim potrebama, stoga su učitelji i stručni suradnici često u neprilici – građa ne postoji i učenici nemaju iz čega učiti. Jednako tako, ne postoji ni lektira prilagođena njihovim potrebama pa učenici s intelektualnim teškoćama nemaju što posuditi u školskim knjižnicama. Ukoliko i postoje naslovi koji grafičkim oblikovanjem odgovaraju njihovim potrebama, tad je najčešće riječ o slikovnicama, što je primjereno učenicima prvog i drugog razreda osnovne škole, ali sadržajno ne odgovara učenicima starije dobi.
Potreba za građom laganom za čitanje je evidentna.
Građa lagana za čitanje nije namijenjena isključivo osobama s posebnim potrebama, već i manjinskim etničkim skupinama kojima hrvatski nije materinski jezik. Zbog svojih sadržajno-stilskih osobinama, građa lagana za čitanje pojednostavnjuje učenje jezika, približava jezik zajednice neizvornim govornicima, čime pripadnike manjinskih etničkih skupina potpunije uključujemo u život škole i zajednice.
Demokratsko je pravo svakoga da u razumljivom obliku ima pristup kulturi, literaturi i informacijama. Od životne je važnosti da svi građani imaju mogućnost primati informacije o onome što se događa u društvu. [Smjernice za građu laganu za čitanje. Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2005.]
CILJ Radionice:
Upoznati sudionike s pojmom građe lagane za čitanje.
Upoznati ih s poviješću izrade građe lagane za čitanje.
Predstaviti sudionicima osnovna pravila takve građe – upoznati ih s grafičko-dizajnerskim pravilima (vrsta i veličina fonta, raspored teksta i praznog prostora, upotreba boja, poravnavanja, margine, odlomci, kontrast, prored...).
Predstaviti Upute za građu laganu za čitanje (Checklist for Easy to Read Informed Consent Text; Harold C. McGraw, Office of Educational Research).
Upoznati sudionike s pravilima sintakse (kratke rečenice, jednosložne ili dvosložne riječi, upotreba zamjenica, jedan dlomak – jedan pojam, leksik...).
Naučiti sadržajnu prilagodbu teksta.
Naučiti izrađivati radne listiće u obliku građe lagane za čitanje.
Naučiti izraditi vlastiti tekst prema potrebama učenika svoje škole.
OBLICI RADA:
Predavanje.
Prezentacija priručnika "U školi" (građa lagana za čitanje; izradio Centar za odgoj i obrazovanje Čakovec).
Analiza problema (izrada vlastitog teksta; primjer priručnik "U školi").
Samostalan rad (sadržajna prilagodba lektirnog teksta).
Timski rad (izrada vlastitog teksta prema potrebama učenika svoje škole).
Evaluacijski upitnik.
CILJNE SKUPINE:
Školski knjižničari koji rade s djecom s posebnim potrebama (naglasak na intelektualnim teškoćama).
Školski knjižničari koji rade s pripadnicima etničkih manjima (kojima hrvatski nije materinski jezik.)
REZULTATI RADIONICE:
Polaznici radionice će biti u mogućnosti sadržajno prilagoditi lektirnu i udžbeničku građu.
Polaznici radionice će biti u mogućnosti voditi izradu građe lagane za čitanje (prema potrebama njihovih škola) u svojoj školi.
Polaznici će nakon radionice znati grafički urediti građu laganu za čitanje.
VODITELJ: Robert Posavec, Centar za odgoj i obrazovanje Čakovec
Robert Posavec zaposlen je od siječnja 2007. kao stručni suradnik knjižničar u Centru za odgoj i obrazovanje Čakovec. Kontinuirano se stručno usavršava. Redovito pohađa stručne skupove u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje. Sudjelovao je na seminarima Centra za stalno stručno usavršavanje knjižničara (Knjižnične usluge za slijepe i slabovidne (2010.), Građa lagana za čitanje i logo-biblioterapija (2008.)).
Trenutno je voditelj projekta "Izrada građe lagane za čitanje", u okviru projekta Advancing Participation and Representation of Ethnic Minority Groups in Education, koji zajednički provode Mreža centara za obrazovne politike i Centar za odgoj i obrazovanje Čakovec, a koji financira Europska komisija.